af Stephen Demény

Når Jacob A. Riis Museum i Ribe får sin officielle åbning, bliver det med musik inspireret af Riis’ revolutionerende fotografier fra New Yorks slum. HKH Prinsesse Benedikte forestår den ceremonielle del af festlighederne.

Torsdag den 27. juni får Sydvestjyske Museers splinternye Jacob A. Riis Museum i Ribe sin officielle åbning, og det bliver med musik, der ikke kunne passe bedre til lejligheden.

I 2017 skrev komponisten Anders Koppel nemlig Mulberry Street Symphony inspireret af seks af Jacob A. Riis’ revolutionerende fotografier fra den horrible slum i datidens New York og navngivet efter det måske mest berygtede kvarter overhovedet.

Og på Det Gamle Rådhus i Ribe, hvor den officielle åbningsceremoni finder sted, fremfører Anders Koppel en ny udgave i to afdelinger af denne slummens symfoni på sit trofaste hammondorgel, hvis karakteristiske lyd er med til at kendetegne navnkundige Savage Rose.

Med sig har Anders Koppel sønnen Benjamin på saxofon og trommeslageren Alex Riel.

Esbjerg Kommune byder på festfrokost

Åbningsfestlighederne for inviterede gæster indledes klokken 12.30 med en frokost på restauranten Kolvig – by Brorsonsminde på Mellemdammen, som borgmester Jesper Frost Rasmussen på vegne af Esbjerg Kommune er vært for.

Protektor for Jacob A. Riis Museum, Hendes Kongelige Højhed Prinsesse Benedikte deltager i frokosten såvel som i det øvrige arrangement, hvor prinsessen forestår selve åbningen.

To gange ”Riis”

Blandt de gæster, der slutter sig til festlighederne på Det Gamle Rådhus, er Tomas Villum Jensen og sønnen Villum Jensen, der begge spiller Jacob A. Riis i den særligt producerede museumsfilm. Også hustru og mor, sangerinden Maria Montell og familiens to yngre børn er inviteret.

Museumsfilmen skildrer Jacob August Riis’ (1849-1914) dramatiske livsrejse fra lille dansker til stor amerikaner - fra ulykkeligt forelsket, forhutlet immigrant til a true American hero, berømt og hædret for sit virke for sociale reformer som flammeskribent, banebrydende fotodokumentarist og blændende foredragsholder.

Filmen, som skal vises to gange i timen på museet, er produceret af selskabet Saxofilm, og instruktøren Teddy Bruslund har betegnet den som mere spillefilm end klassisk dokumentar, netop i bestræbelserne på at afspejle dramatikken i Riis’ liv.

Gæsterne guides igennem museet

Den officielle åbningsceremoni på Det Gamle Rådhus på Von Støckens Plads begynder klokken 14.

Efter denne går deltagerne de to hundrede meter hen til Jacob A. Riis Museum i Sortebrødregade 1, hvor alle vil få en guidet tur gennem udstillingen og kan nyde eftermiddagskaffen i Rosenhaven ved siden af museet.

Museet er åbent for offentligheden fra lørdag d. 29. juni.
Herefter er åbningstiderne:

1/9 - 31/5: 10-16 (mandag lukket)
1/6 - 31/8: 10-17
Efterårsferie uge 42, vinterferie uge 7 og påskeugen: 10-17
Lukkedage: d. 24/12, d. 25/12, d. 31/12 og d. 1/1.

Entre:
Voksne: DKK 85,-