HEX!

Museum of Witch Hunt

Heksefeberen ramte Europa i årene 1500-1700. Dengang blev 40.000 – 60.000 mennesker brændt på bålet – dømt for trolddom.  Hvorfor var heksene frygtede og hvem var de? Få svarene, når Sydvestjyske Museer åbner det nye HEX! Museum of Witch Hunt.

Det er ikke tilfældigt, at HEX! skal ligge i Ribe.

Maren Spliids – den bedst kendte danske heks kom fra Ribe. Hun blev brændt på bålet i 1641 og blev på den måde offer for frygten i sin samtid. Og Maren var ikke alene. Danmark brændte flere hekse end gennemsnittet, og i Ribe var der særligt mange.

På HEX! Museum of Witch Hunt vil du møde dagligdagens overtro, der hjalp almindelige mennesker til at forstå og klare sygdom, nød og tab.  Men du møder også de lærde, som mente, at djævelen altid havde en finger med i spillet.

De to vinkler på magi smeltede sammen til hekse og troldfolk, som blev frygtede i alle dele af samfundet.

Besøg museets hjemmeside