”Et fornemt stykke arbejde” og ”jordnær formidling” skriver Jydske Vestkysten den 6. april 2018. Det er 150 år siden, at loven om etablering af Esbjerg Havn blev vedtaget. I den forbindelse har Esbjerg Havns bestyrelse bedt Sydvestjyske Museer stå i spidsen for at skrive en anderledes jubilæumsbog. Kursen. Esbjerg Havn siden 1868 er titlen på den næsten 200 sider store og flot illustrerede bog.

Det er leder af museets historieenhed, Lulu Anne Hansen, som har stået i spidsen for arbejdet med at samle og redigere bogen med bidrag fra en række eksperter.
- Vi har fået frie hænder til at arbejde med bogen og bl.a. adgang til alt bestyrelsesmateriale, fortæller Lulu Anne Hansen. – Vi har også villet skrive en anderledes bog, hvor vægten er lagt på de sidste ca. 40 års udvikling.

Det betyder bl.a., at læseren kan fornøje sig med kapitler om arbejdskulturer på havnen, Esbjergs image som havneby, forholdet mellem havn og by og havnen som kulturmiljø.
Men der er naturligvis også kapitler om fiskeriet, offshore-industrierne og om søfart med import og eksport. Ledelsen af havnen får et selvstændigt kapitel med fokus på den markante ændring, der skete, da statshavnen i år 2000 blev købt af Esbjerg Kommune og omdannet til kommunal selvstyrehavn. Det har siden resulteret i markante investeringer og stor vækst, så havnen nu er Danmarks største arealmæssigt og internationalt den mest betydningsfulde, når det handler om offshore-vind.

Bogen er blevet til i et tæt samarbejde mellem Esbjergs kulturhistoriske institutioner samt en søfartsekspert fra Copenhagen Business School.

Forfatterne er:
Lulu Anne Hansen, overinspektør, Sydvestjyske Museer
Morten Hahn-Petersen, tidl. direktør for Fiskeri- og Søfartsmuseet
Flemming Just, direktør for Sydvestjyske Museer
Mette Slyngborg, museumsinspektør, Sydvestjyske Museer
Søren Byskov, museumsinspektør, Fiskeri- og Søfartsmuseet
Jørgen Dieckmann Rasmussen, arkivleder, Esbjerg Byhistoriske Arkiv
René Taudal Poulsen, lektor, Copenhagen Business School

Kursen er til salg i bla. butikken på Esbjerg Museum fra fredag den 6. april og koster 299 kr.