Rued Langgaard Museum

Rued Langgaard (1893-1952) var et musikalsk geni og stærkt excentrisk. Han var domorganist i Ribe og skrev 16 symfonier og mere end 400 værker. Alligevel var han miskendt i sin samtid.

Han er imidlertid ved at blive mere og mere berømt. Hvert år i september afholdes en international Langgaard-festival over 3-4 dage i Ribe, og hans værker indspilles af de fineste symfoniorkestre i Europa.

Nu får Rued Langgaard sit eget museum i Ribe takket være en stor donation fra Augustinus Fonden.
Stifteren af fonden, Ludvig Augustinus, var i sin tid mæcen for Rued Langgaard, og fonden har siden løbende støttet festivalen.

Udstillingen som vi tænker den nu

I det første rum møder gæsten komponisten Rued Langgaard.
Ud over genstande og centrale oplysninger om hans virke etableres to lytteposter, hvor man kan vælge blandt udvalgte kompositioner og få oplysninger om hans oeuvre.

Det andet rum fokuserer på Rued Langgaard som person, hvor genialitet var kombineret med excentricitet og uopnåelig kærlighed.
En del af rummet bliver afsat til en lille film om Langgaards liv og betydning. Kortfilmen skaber også et overblik for folk, der måske ikke på forhånd kender til Rued Langgaard.

Udstillingen bliver skabt gennem et digitalt udstillingssystem, så indholdet er nemt at skifte ud.
Det betyder at rummet også kan bruges til at fortælle andre historier - fx om Ribes store naturvidenskabsmænd.

Billederne viser dels Rued Langgaard ved orglet i Vor Frue Kirke - Københavns Domkirke i 1936, dels en visualisering af de to udstillingssrum på Det gamle Rådhus i Ribe.