1. maj 2020

DR har samlet flere af de danske museers digitale indsatser i et tema om befrielsen på dr.dk/historie, så flere kan gå på museum hjemmefra. Derfor har Sydvestjyske Museer sendt en masse af sine materialer afsted og har også samlet det på sin egen hjemmeside.

Henvendelsen fra Danmarks Radio havnede i museumsinspektør Mikkel Kirkedahls indbakke tirsdag den 21.april og allerede torsdag den 23. april var alle materialerne samlet og sendt afsted.

- Det gik godt nok stærkt, fortæller Mikkel Kirkedahl, men da vi først kom i gang med at tænke over, hvilke materialer vi har liggende, rullede snebolden. Sydvestjyske Museer har gennem Historisk Samling fra Besættelsestiden adgang til masser af spændende viden, så vi har sendt historier fra både Bramming, Ribe og Esbjerg afsted til Danmarks Radio.

DR forventes at offentliggøre deres fælles indgang til det digitale museumslandskab mandag d. 4. maj.

Sydvestjyske Museers bidrag er samlet her: www.sydvestjyskemuseer.dk/da/viden-forskning/besaettelsen-1940-45/

DRs fælles indgang kan findes her: dr.dk/historie