Annus horribilis – et forfærdeligt år. Sådan har mange beskrevet det 2020, som vil gå over i historien som et rædselsfuldt corona-år.

Det ramte naturligvis også Sydvestjyske Museer, men det afgørende for, at året resulterer i et stort underskud, har været en stor fordyrelse af restaureringsprojektet for Quedens Gaard og til dels også indretningen af heksemuseet og tilhørende butikslokale.

- Desværre er restaureringen af de gamle bygninger blevet noget dyrere end forudset. Vi havde naturligvis sat penge af til uforudsete udgifter, men de slog slet ikke til, og ekstraarbejderne løb i alt op i 1,2 mio. kr. Hertil kommer en uafklaret momsrefusionssag, udtaler museumsdirektør Flemming Just.

Hertil kommer færre indtægter end budgetteret, udgifter i forbindelse med afskedigelse af en marketingchef, en større overskridelse af markedsføringsbudgettet, langtidssygdom og forøget brug af afløsere. I alt løber underskuddet op i 3,3 mio. kr.

- Vi kan se, at vi skulle have gjort ting anderledes i selve byggeprocessen, siger formand Lone Saaby. – Det ved vi for fremtiden, men det har været dyre lærepenge.

Dialog med Esbjerg Kommune
Den 2. marts har formand og direktør foretræde for kommunens Kultur- og Fritidsudvalg, hvor underskuddet skal drøftes. De håber naturligvis på en økonomisk håndsrækning, og Lone Saaby udtalte den 27. februar til JydskeVestkysten, at ”vi mener, at Sydvestjyske Museers aktiviteter er af landsdækkende kulturel betydning, og at vi er en kulturinstitution, der blandt andet er med til at udvikle hele turistområdet i Esbjerg Kommune.”

- Vi har et meget stramt budget for i år og de kommende år. Samtidig har vi særdeles spændende udviklingstiltag i støbeskeen i både Esbjerg, Ribe og Bramming, fortæller Flemming Just.

Han understreger også, at museet hidtil ikke har søgt midler hos kommunen til renoveringen og opbygningen af Jacob A. Riis Museum og HEX! Museum of Witch Hunt. I alt er der blevet investeret omkring 45 mio. kr. i bygninger og udstillinger i Quedens Gaard komplekset.

Såfremt Kultur- og Fritidsudvalget indstiller, at Sydvestjyske Museer skal have støtte, går sagen til viderebehandling i Økonomiudvalget i løbet af marts måned.

Billedet øverst:

Sydvestjyske Museer har fået mange roser for restaureringen af Quedens Gaard og for de to nye museer. I 2020 modtog museet Esbjerg Kommunes Byfonds bevaringspris for istandsættelsen og i løbet af det første halve år besøgte næsten 20.000 det nye museum om hekseforfølgelser.