Sydvestjyske Museer kan nu præsentere et omfattende forslag til restaurering af Toldboden i Ribe og indretning af museet MAGI.

- I 2013 fremlagde vi en masterplan for hele Quedens Gaard-karréens mange og gamle bygninger, fortæller museumsdirektør Flemming Just.

– Første resultat blev åbningen af Jacob A. Riis Museum i nyrenoverede bygninger i Sortebrødregade, og i 2020 kunne vi åbne HEX! Museum of Witch Hunt i de flotte restaurerede rammer i selve Quedens Gaard. Nu er vi kommet til tredje og sidste del, nemlig de tre bygninger i Toldbodens Gaard.

Det er leder af Historie & Formidling, Lulu Anne Hansen, der har stået i spidsen for en intern arbejdsgruppe af historikere, arkæologer og formidlere, som har hentet inspiration på både danske, tyske og engelske museer.

- Vi var bl.a. på en meget stor Harry Potter-udstilling på British Library, siger Lulu Anne Hansen. - Det var meget fascinerende, hvordan alle de magiske forestillinger fra bøgerne blev sat ind i en spændende kulturhistorisk sammenhæng, og publikum var vilde med det.

- Magiske forestillinger og folketro, som nogen vil kalde overtro, har altid været en stor del af det at være menneske, og det eksisterer stadig i høj grad i det moderne samfund og påkalder sig stor interesse, fortsætter hun og peger på eksempler som den store Fantasyfestival i Esbjerg, Magiske Dage i Odense og senest Copenhell, som meget populære events, hvor museets forskere og formidlere bidrager med oplæg.

Museet ser især børnefamilier og unge voksne som en målgruppe.

– Vi vil arbejde meget med involvering af børn og unge, escape-rooms hvor man skal løse opgaver for at blive låst ud og guidede ture i Ribe, der som by er fyldt med magiske vidnesbyrd, fortæller Lulu Anne Hansen.

E+N Arkitektur fra Aarhus har sammen med museet udarbejdet det omfattende prospekt.

– Den foreløbige samlede pris for udvendig og indvendig renovering samt opbygning af museumsudstillinger er 41 mio. kr., fortæller Flemming Just.

– Vi har i forvejen modtaget i alt 10 mio. kr. i byfornyelsesmidler fra staten og fra Esbjerg Kommune, så det er stadig mange penge, vi skal ud at finde. Men vi synes vi har et fantastisk projekt, som fuldender en unik karré ikke kun i Ribe men i hele Danmark, og vi vil samtidig skabe et unikt museum, som vi tror vil tiltrække mange danske og udenlandske gæster og rigtig mange skoleklasser.

Flemming Just vil ikke sige noget om, hvornår projektet går i gang.

– Nu skal vi først have stukket en finger i jorden hos en række fonde. Vi synes selv, vi har et flot og gennemarbejdet og vigtigt projekt, og så kan vi kun håbe på, at fondene deler vores begejstring, slutter han.

Billederne er eksempler på E+N Arkitekturs visualiseringer af museets ideer: Museumsgården, et rum om naturens magi og et rum om astrologiens mysterier.

Lulu Anne Hansen
  1. Overinspektør, Hist. & Form.
  2. Ph.d. Historie
  3. 40 12 25 41