fra 29. maj

Ny udstilling på HEX! Museum of Witch Hunt.

I 2015 påbegyndte kunstmaler Agnete Brinch et nyt kvindepolitisk projekt med titlen KVINDER DER FORANDRER VERDEN. Projektet består af portrætter af nulevende og historiske kvinder, som kan agere rollemodeller i kampen for ligestilling.

De meget roste portrætter har bl.a. været udstillet på Frederiksborg Slot og på Kunstforeningen Gl Strand, og fra d. 29. maj kan otte af portrætterne og seks af Agnete Brinchs skitser opleves i en ny særudstilling på HEX! Museum of Witch Hunt. Der vil både være gengangere herunder portrætter af Helle Thorning-Schmidt og Karen Blixen, men der er også malet to helt nye portrætter til udstillingen.

Hvorfor udstille på HEX!?
Når udstillingen vises på HEX! skyldes det flere ting, fortæller Leder af Historie og Formidling ved Sydvestjyske Museer, Lulu Anne Hansen:

- For det første vil vi altid gerne være med til at fremme arbejdet for ligestilling, så at udstille Agnetes smukke og stærke portrætter var oplagt, men projektet havde også en helt særlig relevans for museets tema om de danske og europæiske hekseforfølgelser”, fortæller hun.
- Heksen er nemlig en figur, som stadig bruges som reference, når vi taler om kvinder på godt og ondt. På den måde gemmer der sig også en spændende fortælling om den historiebrug, der i nutiden omgiver hekseprocesserne, og som trækker tråde mellem fortid og nutid.

Projektet har derfor også fået titlen "KVINDER DER FORANDRER VERDEN – Heltinder og hekse?"
Udgangspunktet og centrum for udstillingen er Agnetes Brinchs projekt, men som et ekstra lag i udstillingen giver museet sit besyv med og trækker tråde mellem de portrætterede kvinder og heksefiguren.

Er "heks" et skældsord?
Selv var Agnete Brinch noget spændt på, om også de nulevende kvinder, som portrætteres i udstillingen, ville synes, det var i orden, at de blev udstillet på et museum om hekseforfølgelse.

- Det kunne jo misforstås, smiler hun, for ordet heks kan fortsat opfattes som stigmatiserende. Men jeg tror, de kan se, hvorfor netop den fortælling også er vigtig, og jo, vi sikrede os da lige Helle Thorning-Schmidts godkendelse inden, hendes portræt blev centrum for udstillingsplakaten.

I dag rummer heksefiguren også mange flere betydninger. Det er ikke længere kun et stigmatiserende begreb – snarere tvært i mod, fortæller Lulu Anne Hansen.

- Flere og flere betegner sig selv som hekse og ser det som en identitet, der giver dem en form for "empowerment", og ser vi tilbage på 1900-tallet, har begrebet været et vigtigt kvindepolitisk symbol, også selvom de politiske tolkninger ikke altid svarer til det vi rent historisk ved om processerne.

Netop ønsket om at bevidstgøre om de historiske rødder for vores syn på kvinder, var noget Agnete Brinch fandt relevant.

- Mit ønske er at formidle kvindens rolle fra et objekt i billedkunstens historie til et stærkt subjekt i sin egen ret. Jeg vil gerne dokumentere, hvordan vi har set på kvinden gennem tiden og stimulere til refleksion og bevidstgørelse af kvindens grundlæggende værdi og vilkår i verden.

Ligestilling mellem kønnene
I sit arbejde bruger Agnete Brinch bl.a. FNs 5. verdensmål om ligestilling mellem kønnene som pejlemærke. Hun tror på, at vi ved at løfte kvinder og piger, bidrager til at arbejde med og højne alle verdensmål.

- Jeg plejer at sige, at hvis halvdelen af jordens befolkning løftes, løfter vi os alle og bidrager til, at alle verdensmål højnes, for eksempel økonomi, uddannelse, klima og sundhed.

I dag er tidligere indenrigsminister og nuværende EU-konkurrencekommissær Margrethe Vestager ambassadør for KVINDER DER FORANDRER VERDEN, ligesom hun også selv er blandt de portrætterede. Hun ser projektet som et skridt mod ”en fremtid uden et tilsyneladende tomrum, der hvor kvinderne er - fordi kvinder stadig må tåle ulige løn, ulige magt, ulige sikkerhed og tryghed”.

- Med udstillingen på HEX! tager vi endnu et skridt på vejen, fortæller Agnete Brinch begejstret!

Også Lulu Anne Hansen er glad,

- Faktisk begyndte det hele med, at vi fik lov at vise fire af Agnete Brinchs portrætter, som Endrupholmfonden havde erhvervet og tilbudt at låne os i en periode, men da først vi mødtes med Agnete og idéerne blomstrede, ja så endte vi med 14 værker og ikke mindst flere idéer til, hvordan vi kan aktivere projektet og museet endnu mere, så snart coronarestriktionerne tillader det.

Udstillingen kan ses 29. maj 2021 – 24. oktober 2021.

Udstillingen består af 14 værker samt en dokumentarfilm af Morten Fog om Agnete Brinchs projekt og kunstneriske virke.

Billedet øverst

Helle Thorning-Schmidt var frisk på at lade sit portræt udstille på HEX! Museum of Witch Hunt. Det indgår også i udstillingens plakat.