Fra 1. november flytter turistinformationen til Museet Ribes Vikinger, hvor den får vinterophold.

Det er de stigende varmepriser, som har gjort det nødvendigt at flytte, siger Destinationschef Hans Peter Folman.
”Turistinformationen skal byde Ribes gæster velkommen inden for, og derfor skal døren i bogstaveligste forstand stå åben på Det Gamle Rådhus. Men med de priser på varme, vi ser for øjeblikket, går det ikke med åbne døre på den måde”

Det er det fine gamle rådhus’ meget tunge dør, der driller. Den er mere end vanskelig at få op, så hvis den ikke står åben, tror turisterne simpelthen, at turistinformationen er lukket.

Leder af Publikum & Marketing hos Sydvestjyske Museer Svanborg Kristinsdottír er glad for at kunne stille med en anden løsning.

”Da problemet opstod kiggede vi på vores adresser i Ribe og heldgvis er der fin plads på Museet Ribes Vikinger hen over vinteren, så efter efterårsferien gør vi klar klar til at modtage turisinformationen dér. Vi er jo i forvejen turistinspirationssted, så det falder naturligt med en turistkollega henover vinteren”.

Eneste ulempe ved vinteradressen er, at Museet Ribes Vikinger har lukket om mandagen.
”Mandag har jo ellers været turistinformationens faste vinteråbningsdag, men vi må finde en ny ugedag her i vinter. Vi melder den nye dag ud, så snart de berørte medarbejdere er taget i ed,” siger Hans Peter Folman.

Det er planen at turistinformationen flytter tilbage i sine vante rammer i foråret 2023

Fakta

• Udover hos Turistinformationen kan Ribes gæster få oplysninger hos byens tre turistinspirationssteder: Danhostel Ribe, Ribe Byferie og Museet Ribes Vikinger
• Det Gamle Rådhus kan ikke besøges henover vinteren, men er fortsat åbent for vielser og diverse aktiviteter.