PRESSEMEDDELELSE.

Fiskeri- og Søfartsmuseet og Sydvestjyske Museer fusionerer ved årsskiftet. Med fusionen skabes et supermuseum i det sydvestjyske, der skal bringe begge museer ind i en ny tid.

Med øget fokus på formidling til et bredt publikum, et skarpt blik for turismen og et ønske om at bidrage til for alvor at sætte Sydvestjylland på kulturens Danmarkskort, udtrykker Jakob Lose, bestyrelsesformand for Fiskeri- og Søfartsmuseet, og Lone Saaby, forperson for Sydvestjyske Museer, store forhåbninger til fusionen:

”Sammen er vi stærkere. På Fiskeri- og Søfartsmuseet ser vi et stort potentiale i, at de kultur- og naturhistoriske museer i Esbjerg Kommune går sammen i en ny slagkraftig organisation. De senere år har både kvaliteten og konkurrencen været på himmelflugt i det danske museumslandskab, og det skal vi selvfølgelig kunne matche. Det tror vi, at vi har de bedste forudsætninger for at kunne ved at slå kræfterne sammen,” siger Jakob Lose, bestyrelsesformand for Fiskeri- og Søfartsmuseet.

”Med fusionen skaber vi et museum, som har ressourcer i en helt anden liga end vores museer har hver for sig. Vi ønsker at skabe et museum, der for alvor har mulighed for at markere sig både nationalt og internationalt med både formidling og forskning i topklasse”, udtaler Lone Saaby, forperson for Sydvestjyske Museer.”

Bestyrelserne for Sydvestjyske Museer og Fiskeri- og Søfartsmuseet har udpeget Merete Jankowski, som i dag er direktør for Fiskeri- og Søfartsmuseet, til direktør for det fusionerede museum. Sydvestjyske Museer og Fiskeri- og Søfartsmuseet fusionerer under et nyt navn 1. januar 2024. Bestyrelsen for det nye museum vil blive udpeget i løbet af efteråret og vil konstituere sig på et første bestyrelsesmøde i det nye år.

For mere information, kontakt Jakob Lose, tlf. 26744053 eller Lone Saaby, tlf. 41261748

Fakta om museumsfusionen:

Sydvestjyske Museer opstod som en fusion af museerne Den antikvariske samling i Ribe og Esbjerg Museum i 2008. Fiskeri- og Søfartsmuseet blev i 1962 udskilt fra Esbjerg Museum og har siden været et selvstændigt museum. En fusion af Fiskeri- og Søfartsmuseet og Sydvestjyske Museer vil skabe en museumsorganisation med ca. 195 medarbejdere, 67 millioner i omsætning og 320.000 besøgende årligt. Et fusionsudvalg nedsat mellem Fiskeri- og Søfartsmuseet og Sydvestjyske Museer vil i løbet af efteråret fastlægge et nyt navn for den samlede museumsorganisation.