Børn smukt klædt som i 1500-tallets renæssance og glade børn i 1800-tals tøj er et velkendt syn i Ribes gader. Børnene er alle i gang med et læringsforløb hos Skoletjenesten på Quedens Gaard.

Bag navnet gemmer sig et helt unikt samarbejde mellem museum og kommunal natur- og kulturformidling. Idéen opstod da Sydvestjyske Museer rådede over de tomme tidligere museumsbygninger i Quedens Gaard karreen, mens MYRTHUE - Natur, Kultur & Læring, som dengang endnu kaldtes Skoletjenesten, ønskede at etablere sig i Ribe.

Projektet modnedes hos de to institutioner, og det var den visionære og nu pensionerede leder af MYRTHUE, Jens Futtrup, som i 2010 foreslog, at museet og MYRTHUE skulle indgå et partnerskab, hvor MYRTUE finansierede en halvtidsstilling, og Sydvestjyske Museer lagde lokaler til. Senere fulgte museet op og lagde også en halvtidsstilling i samarbejdet, der nu var rykket ind i bygningerne i Sortebrødregade, hvor Else Agergaard og Trine Wittorff Brander gik i gang med at opbygge Skoletjenesten på Queedens Gaard. I dag består teamet af Dorit Iversen, Jan Ryttergård og Trine Wittorff Brander.

Gradvist er samarbejdet blevet udviklet, så der nu findes et stort antal læringstilbud til alle folkeskoleklasser i kommunen. Senest handler det om, hvordan der var at bo i Ribe i 1800-tallet, da Jacob A. Riis var barn, og de større børn skal lære at være journalister ligesom Riis. Der er naturligvis også læringstilbud på vej omkring det nye museum om hekseforfølgelse, HEX! Museum of Witch Hunt.

Autentiske rammer
Skoletjenesten har nu fået sit helt eget hus i Sortebrødregade 5 ved siden af de to nye museer i Quedens Gaard. Her møder børnene snedkermester Kesse og hans kone Kjerstine og oplever på egen krop, hvordan hverdagen er hos dem, når der skal tændes op i det gamle komfur og vaskes tøj. Vandet skal hentes fra åen, og tøjet skrubbes på gamle vaskebrætter. Ikke kun huset kan hjælpe de sanserige oplevelser på vej for børnene. Det gør også Ribes gamle bydel, når de kommer rundt i byen med dens autentiske rammer.

For Lulu Anne Hansen, leder af Historie & Formidling på museet, er det integrerede samarbejde af meget stor værdi: - Vi får på den måde kontakt til tusindvis af skolebørn hvert år, og vi er sikre på, at læringstilbuddene rammer lige præcis det niveau og de faglige mål, som stilles på de enkelte klassetrin. Samarbejdet har gang på gang vist sig yderst frugtbart og innovativt.

Undervisning i en corona-tid
Senest har formidlerteamet måttet tænke kreativt for at kunne tilbyde den populære juleformidling for de mindre klasser på trods af corona. Det er blevet til forløbet ”Jacobs Jul”, hvor eleverne – pigerne iklædt tørklæder og drengene kasketter – går på jagt efter julen i Ribes gader, som Jacob A. Riis beskrev den i sin bog ”Den Gamle By”. Her finder de både julebal, juleneg, julelege, julesang, julegudstjeneste og julefortællinger, og forløbet er naturligvis allerede fuldt booket i december.

Tæt samarbejde også i Esbjerg
Det tætte samarbejde mellem MYRTHUE og Sydvestjyske Museer er i dag også blevet udstrakt til Esbjerg Museum, hvor museet i hverdagene er forbeholdt skolebørn indtil kl. 13. - Vi har tre velbesøgte læringstilbud på Esbjerg Museum, fortæller Dorte Vind, leder af MYRTHUE. – Blandt andet har vi det helt enestående Holocaust UndervisningCenter, hvor de ældste elever lærer om jødeforfølgelsen.

 

Billederne øverst
Fotos: MYRTHUE - Natur, Kultur & Læring.

Der skal mange børn til for at nå hele vejen rundt om det store juletræ på Domkirkepladsen. 2. kl. fra Boldesager Skole i Esbjerg gjorde deres bedste. 

I jagten på Jacobs jul bliver eleverne delt i drenge og piger i en del af forløbet og kommer rundt i mange af Ribes smukke kroge. Pigerne følges med 'Kjerstine' alias formidler Trine Wittorff Brander.

Drengene var med 'Kesse' alias formidler Jan Ryttergaard på jagt efter Jacob A. Riis' jul som en del af det seneste tilbud fra Skoletjenesten på Quedens Gaard. Som det ses, er en af skoletjenestens filosofier, at bevægelse er godt for indlæringen.


FAKTA

MYRTHUE – Natur, Kultur & Læring
En skoletjeneste har til formål, at lade børn møde involverende aktiviteter, som giver dem oplevelser, der styrker læringen. Det kan fx være ude i naturen eller på museer. Det sker ud fra en filosofi om, at børn lærer bedst ved at gøre og opleve naturen eller historien på en konkret måde.
I Esbjerg Kommune er det MYRTHUE, der udbyder skoletjenestetilbud. MYRTHUE har sit fælleskontor på Myrthuegård ved udløbet af Varde Å, men driver også Digehytten, Jernalderlandsbyen, HolocaustUndervisningsCentret, Science Learning Lab og Havneskolen.