Anja Ringgren Lovén holder åbningstale for det nye HEX! Museum of Witch Hunt og signerer bøger.

I 2016 ramte billedet af en knælende kvinde foran en udsultet sort dreng alverdens aviser. Fotoet af Anja Ringgren Lovén, som gav den lille dreng, Hope, vand af sin drikkeflaske blev ikonisk. Samme år blev hun af det store østrigske magasin OOOM kåret til verdens mest inspirerende person – foran præsident Barack Obama, paven og Dalai Lama.

Den 29. juni kommer hun til Ribe, hvor hun skal holde åbningstalen for det helt nye heksemuseum, HEX! Museum of Witch Hunt.

Anja Lovén er blevet kendt for sin store indsats for de såkaldte heksebørn i Nigeria, børn som i bedste fald er blevet sat på gaden af deres forældre og lokalsamfund, fordi man er overbevist om, at de er besat af onde ånder og trolddom. Hun har reddet i snesevis af børn og givet dem en ny start med kærlighed, pligter og skolegang, og hun har sågar etableret et lille hospital som en del af institutionen Land of Hope.

- Anja Lovén minder på nogle områder om Jacob A. Riis, som vi åbnede et museum for i Ribe sidste år, siger museumsdirektør Flemming Just. – Hun er som Riis et eksempel på, hvad den enkelte kan udrette i kraft af en enestående vilje og et stort engagement.

Hun har tidligere i år udgivet den selvbiografiske bog ’Heksebørnenes mor’. Det vil den 29. juni være muligt for alle interesserede at møde Anja Lovén i museumsbutikken på Quedens Gaard kl. 16-17, hvor hun vil signere sin bog.

Noget mindre åbning end forventet
På grund af de gældende restriktioner må museet gennemføre en åbning i noget mindre skala, end det blev planlagt for et halvt år siden.
Dengang skulle der inviteres en stor forsamling på 150-200 personer. Nu nøjes man med omkring 45 gæster til det officielle åbningsarrangement, hvortil er inviteret politikere, fonde og de folk, som har medvirket til at realisere museet.

Til gengæld bliver der de næste fjorten dage lavet en række særarrangementer for bl.a. kolleger og samarbejdspartnere. Alle naboerne i Sortebrødregade får også et særligt arrangement. De har nu i tre år måttet finde sig i stilladser, vanskelige trafikforhold, støj m.m.
Offentligheden har adgang til HEX fra tirsdag den 30. juni kl. 10.