Fredag d. 17. juni & onsdag d. 29. juni

Sydvestjyske Museer inviterer til åbent hus på den sidste af de arkæologiske udgravninger på Facebook-grunden i Andrup.

Museet har fundet 9000 år gamle spor efter jægere fra den såkaldte Maglemosekultur.
Det er et sjældent fund i Sydvestjylland, fordi jægerfolkene foretrak at bosætte sig tæt ved kysten, som dengang lå langt ude i Nordsøen.
Herfra har de tilsyneladende haft jagtekspeditioner langt ind i landet til udspringet af den nuværende Kvaglund Bæk, hvor de indsamlede store mængder af hasselnødder og jagede storvildt i skovene.

Flere tusinde år efter jægerfolket forsvandt, slog de første stenalderbønder sig ned i Andrup stort set samme sted. Arkæologerne finder her utydelige spor af deres huse samt rester af flintredskaber og keramik.

Alle interesserede er velkomne til at besøge udgravningen  og evt. forsøge sig med at finde flint og flintredskaber efterladt af de første mennesker i Esbjerg-området.

Hvornår?
fredag d. 17. juni kl. 13:00-16:00 og onsdag d. 29. juni kl. 10:00-15:00

Tilmelding
Interesserede bedes tilmelde sig hos museumsinspektør Michael Alrøe Jensen på miaj@sydvestjyskemuseer.dk.
Tilmeldingen er ikke bindende, og arrangementet er gratis.

Adgang
Der er adgang til udgravningen fra Nordskrænten, hvor der 300 meter øst for Esbjerg Motorvejen er en port.
Følg derfra stikvejen til museets skurvognsplads, hvor der er mulighed for parkering.
Hent kørselsvejledning.

Medbring
Gummistøvler og eventuelt en regnjakke, hvis du har lyst til at hjælpe arkæologerne med at finde flint.
Arbejdet involverer en hel del vandsprøjt og i værste fald mudder.

Selv ganske små fund kommer for dagens lys når jorden, de gemmer sig i, bliver skyllet igennem af arkæologerne i et såkaldt "solde-anlæg", som dét Sydvestjyske Museer har stillet op ved udgravningen.

Billedet øverst:
Sydvestjyske Museer har arbejdet på Facebooks nye grund i Andrup ad flere omgange. Senest har udgravningerne budt på spændende fund som fx denne 9000 år gamle spidsøkse. Foto Sydvestjyske Museer.