af Anne-Sofie Lundtofte

I forbindelse med sit Phd-projekt om museers brug af audio-visuelle medier i historieformidlingen på kulturhistoriske museer har museumsinspektør ved Sydvestjyske Museer Mikkel Kirkedahl Nielsen testet mobilapplikationen ”Handel og Købmandsliv i Ribe”, som er udviklet i samarbejde med Intertisement ApS.

Mobilapplikationen formidler Ribes handels- og købmandsliv i århundrederne efter opførelsen af Ebbe Mogensens hus i 1583.
Ved brug af primært videoer, animationer og 3d-figurer guider museumsinspektøren mobilbrugeren gennem en delvist virtuel gengivelse af Ribes fortid, der hvor den foregik.

Smartphonens egenskaber som mobil multimedie-enhed udnyttes til at give brugeren information i mange forskellige former såsom tekst, billeder, weblinks, audioguides, animation, videoer, interaktive 3d-modeller og augmented reality, hvor virkeligheden tilføres et digitalt lag af information.

Applikationen er stedbaseret, hvilket vil sige at indholdet tilpasser sig alt efter, hvor brugeren befinder sig med mobiltelefonen.
Det er ikke GPS-teknologi, der anvendes, men derimod små, prisbillige Bluetooth-sendere – kendt som iBeacons.
Testdeltagerne har således bl.a. kunnet opleve markederne på Torvet ved Domkirken, set et skib sejle ind mod Skibbroen og få et indtryk af tidligere tiders gavlfacader i Storegade (Overdammen).

Testen indgår som et af flere casestudier i Phd-projektet. Det empiriske materiale består af interviews med museumsgæster, observationer og foto/video-dokumentation.
I flere af de andre cases er museumsgæsterne blevet inviteret til at medvirke i direkte forbindelse med en museumsoplevelse, men i dette tilfælde var det praktisk umuligt, eftersom vi jo ikke har åben adgang til Ebbe Mogensens Hus.
Derfor blev der i stedet på forhånd annonceret efter frivillige deltagere via Museet Ribes Vikinger samt sociale medier.
Efter at have gennemprøvet den mobile museumsoplevelse i Ebbe Mogensens Hus og i bymiljøet omkring Quedens Gaard blev der gennemført interviews med fokus på de audiovisuelle mediers betydning for deltagernes oplevelse af sammenhæng mellem bl.a. historien, rumopfattelsen, indlevelse og autenticitet.

”I forhold til et færdigt formidlingsprodukt var applikationen egentlig en ret skrabet udgave, som var målrettet de problemstillinger, jeg gerne ville undersøge”, fortæller Mikkel Kirkedahl Nielsen og fortsætter ”som en behagelig sideeffekt kunne jeg konstatere at langt de fleste testdeltagere udviste en ret tydelig begejstring for formidlingsformen. Så jeg har nu både data til Phd-projektet nu og her, samt ideer til fremtidige formidlingstiltag. Der er en masse at arbejde med. Det er noget af det fede ved at arbejde med historieformidling og møde museets brugere – at kunne opleve når andre glædes ved det, man selv brænder for.”