af Lulu Anne Hansen

Hvad fortæller internationale turister hinanden om Danmark og dansk kultur og historie? Svaret er interessant, fordi turister selv er med til at skabe værdien af deres oplevelse af Danmark igennem de fortællinger de deler med hinanden. Ved at undersøge den rolle kultur – og ikke mindst kulturhistorie – spiller i turisternes fortællinger til hinanden, kan vi blive klogere på, hvad de oplever som særligt interessant ved Danmark. Det giver også kulturinstitutionerne en bedre forståelse for, hvor og hvordan de bidrager til at skabe gode turistoplevelser.

Sydvestjyske Museer har i 2015 gennemført et forskningsprojekt under kulturstyrelsens Cultureplus-program.
Her er det bl.a. blevet undersøgt, hvordan Danmark rent historisk er blevet markedsført særligt til tyske og britiske turister, men fokus har særligt været på, hvordan de samme nationaliteter fortæller om deres rejser til Danmark i forskellige rejsefora på nettet.

Her blev der anvendt en historisk tilgang til rejseberetningen som genre og den rolle, som kultur i form af seværdigheder, men også særlige nationale eller regionale levemåder og traditioner har spillet som en integreret del af turistoplevelsen igennem tiden.

I forhold til de kulturhistoriske institutioner, viste undersøgelsen bl.a., at kulturhistorien fylder meget i turisternes rejseberetninger, at de gerne vil vide, hvad der er specielt og unikt ved Danmark, ligesom det vækker stor interesse, når dansk historie også afspejler deres hjemlands historien.
Endvidere pegede undersøgelsen på, at de kulturhistoriske museers formidling også spiller en vigtig rolle i naturen og i det urbane landskab.

Dermed er det ikke nødvendigvis besøgstal, der bør anvendes, hvis et museums betydning for turismen skal vurderes.

 

Billedet øverst: I 1970’erne indeholdt brochuren for badeferier i Danmark også informationer om lokale kulturattraktioner og seværdigheder.
Fra folder udgivet af Danmarks Turistråd 1971, Erhvervsarkivet.