af Anne-Sofie Lundtofte

Hvad kom der ud af den store vikinge-udstilling, Dragons of the Northern Seas, i Suzhou, Kina? Dansk Kulturinstitut offentliggjorde i august sin beretning for 2015 og giver dér en fyldig omtale af det dansk-kinesiske kulturår, hvor Sydvestjyske Museer bidrog med en stor vikinge-udstilling i Suzhou i samarbejde med Nationalmuseet, Vikingeskibsmuseet og Aarhus Universitet.

Kulturinstituttet i Beijing, som var en vigtig samarbejdspartner i projektet, betegner udstillingen som både vellykket og ambitiøs. Omkring 70 mio. seere havde mulighed for at se det regionale TV’s dækning af udstillingen.

- Konkret kan vi se, at omkring en kvart million besøgende så udstillingen i de tre måneder, fortæller museumsdirektør Flemming Just, der stod i spidsen for konsortiet.
– 80% har givet udtryk for stor tilfredshed med udstillingen, som også indeholdt levendegørelse i form af to perlemagere fra Ribe og senere to vikingekrigere. Omkring 90% af de besøgende har været under 40 år, og det er præcis den målgruppe, som man fra dansk side gerne vil i kontakt med.

Fra den danske ambassades side kunne det også konstateres, at der kom en stor stigning i antallet af følgere på de kinesiske sociale medier, som er meget populære blandt de unge.

Et andet udtryk for udstillingens modtagelse har været, at den også har været efterspurgt til en række andre destinationer, f.eks. til visning under OL i Rio.
Markingtingchefen for Ikea i Kina ville også gerne vise den i deres store afdeling i Beijing. Dette har dog ikke været muligt, da en række af genstandene skulle hjem, og da det ville være temmelig ressourcekrævende.

Styrkelse af mange relationer
- Der er også en række ikke-målbare effekter. De involverede museer har ud over en styrkelse af de gode relationer alle lært en del af udfordringerne med at sætte en udstilling op på den anden side af jorden, siger Flemming Just. 

- Det er meget givende, men også ressourcekrævende. Uden en stor donation fra A.P. Møller Fonden, tilskud fra Kulturstyrelsen samt et sponsorat fra Maersk Line havde det ikke kunnet lade sig gøre.
- Kultursatsningen i Kina har ikke kun handlet om kultur. Det er ’soft diplomacy’, som skal medvirke til at styrke relationerne og give et godt indtryk af Danmark og sidste ende være med at styrke de kommercielle og turistmæssige forbindelser.

Sydvestjyske Museer og Suzhou Museum har underskrevet en samarbejdsaftale.
Den betyder, at Suzhou Museum i foråret 2017 viser en stor udstilling på Museet Ribes Vikinger.

Billedet øverst: Da en vikingehåndværker for mere end 1000 år siden fremstillede denne drage, var han stærkt inspireret af kinesiske drager

Flemming Just
  1. Direktør
  2. Dr.phil., Adj. professor
  3. 29 35 85 12
  4. fju@sydvestjyskemuseer.dk